Boka bana

Rapport från volleybollförbundets årsmöte 8 maj 2022

Söndagen den 8:e maj 2022 var det årsmöte för vårt svenska volleyförbund, det var i Örebro i samband med Mikasa Challenge en gigantiskt stor volleybollturnering.

GBC var representerade genom vår kassör Max Callenberg som var med online. Mötet var ett ”hybridmöte” så man kunde vara med på plats eller online, smidigt då ju alla 180 föreningar som ingår i förbundet är spridda över hela vårt avlånga land. Ca 25 föreningar var representerade med ombud, önskvärt att det var fler!

Undertecknad var på plats i Örebro i egenskap av förbundets valberednings ordförande.

Årsmötet gick supersmidigt, rekordtid på endast 2,5 timme. Mycket väl förberett av alla parter. Annika Sjöberg som förbundsordförande och Simon Dahl som förbundschef/generalsekreterare var dom som presenterade mest. De berättade om året som gått med väldigt många aktiviteter både inom volleyboll och beachvolley. De sportsliga framgångarna för damerna i volleyboll och herrarna i beachvolley är förstås mycket roligt och skapar ringar på vattnet. Gå gärna in och läs Verksamhetsberättelsen  på förbundets hemsida. Det berättades om pågående omorganisation och ekonomin presenterades och hur tänket går med planer framåt. Ordförande för mötet var Johanna Lundgren Gestlöf från Södertälje som gjorde ett utmärkt jobb att hålla ett både trevligt och strukturerat årsmöte.

Årsmöteshandlingar – läs här

Det var en motion (dvs ett förslag från förening(ar)) inlämnad som yrkade att distrikten ska föreslå kandidater till valberedningen, den gick igenom med styrelsens tillägg. Och en proposition behandlades (dvs ett förslag från styrelsen) med ett antal stadgeändringar, bland annat att från och med nästa år kommer förbundsordförande att väljas på 2 år (istället för bara 1 år). Mycket bra med längre kontinuitet.

När styrelse och nämnder skulle väljas så valdes det enligt valberedningens förslag, Annika Sjöberg blev omvald som ordförande. Och stora delar av förra årets styrelse är kvar.

Nyhet om årsmötets utfall – läs här

Jag är glad för volleybollrörelsens skull, vi har just nu en riktigt effektiv och bra styrelse och personal i förbundet som kan samarbeta med varandra.

Att vi har ett fungerande förbund är bra för oss i GBC och för alla föreningar, samarbetsparners och aktiva! Dock måste vi alla dra vårt strå till stacken, så samarbete och goda idéer behöver vi fortsätta med. Att hitta vägar att vidareutveckla vår sport. Samarbeta med andra föreningar och länder för att inspirera våra medlemmar, både unga och gamla.

Allas våra idéer är det som gör skillnaden!

Vid pennan

Anneli Friborg, GBC Ordförande